Bekijk hier
Ons aanbod
Stel hier je vraag!

Verschillende Yogavormen

Uitleg over ons aanbod

Uitleg over het aanbod van de lessen: Er zijn veel verschillende vormen van yoga, ze hebben allemaal verschillende namen en de ene vorm heeft bijvoorbeeld meer uitwerking op spierkracht ontwikkelen terwijl de andere vorm meer gericht is op verlenging van spieren. Of weer anders is dat er nauwkeurig gelet wordt op hoe je de houding zo “perfect” mogelijk uitvoert, met de juiste “uitlijning”. En natuurlijk is het gebruik van de ademhaling bij de ene vorm meer centraal gesteld dan bij een andere yogavorm. Ik zal er een aantal toelichten hieronder. In mijn lessen wil ik een combinatie maken van verschillende vormen, om op die manier van alles de voordelen voor jezelf te ondervinden. Alleen als er in het rooster yinles staat zal dit ook echt specifiek gegeven worden, om zoveel mogelijk resultaat uit de yinoefeningen te halen. Dit geldt ook voor de yoga-nidrales, dit is een vorm die je als specifieke les moet geven en volgen. Ik zou zeggen probeer het gewoon en ervaar wat het met je doet. Nu volgt er uitleg over een aantal vormen van yoga:

Yin/Yang Yoga

Paul Grilley is de grondlegger van Yin Yoga. Yin Yoga richt zich op statische houdingen die lang aangehouden worden,
tot wel 5 min. Het is een passieve vorm maar wil niet zeggen dat het niet intensief is.

Gewrichten en bindweefsel versoepelen, ontspannen en versterken. Het is de bedoeling dat je je spieren helemaal ontspant, om zo in de houding te komen. Het bindweefsel wordt gerekt, en maakt op die manier collageen aan, en wordt steviger. Maar ook heel belangrijk te weten is dat bij Yin Yoga het bindweefsel hyaluronzuur aanmaakt!

Dus een natuurlijke verjongingskuur Wanneer men last heeft van artrose is Yin Yoga een hele mooie manier om minder pijn en last te hebben.

Daar waar artsen hyaluronzuur in de gewrichten moeten spuiten tegen de last, helpt Yin Yoga op een natuurlijke manier de klachten verlichten of verhelpen. Gewrichten worden soepeler, steviger en/of rekbaarder daar waar nodig.

Yoga Nidra

Dit is een oude yogavorm die lijkt op slapen, maar waarbij je niet in slaap valt. In de 20e eeuw bracht Satyananda Saraswati deze vorm onder de aandacht en heeft Yoga Nidra vormgegeven zoals die nu nog gegeven wordt. Je bent juist meer alert dan wanneer je wakker bent!
Tijdens yoga Nidra combineer je visualisatie met intenties, ademhalingsoefening, en bodyscan. Bij zeer uitgebreide yoganidra sessies worden ook de chakra’s meegenomen.

Yoga Nidra is een goede manier om te ontspannen, 1 uur yoganidra kan aanvoelen als 4 uur slaap. Tijdens deze vorm worden er bewustzijnsoefeningen gedaan. Daarna maak je je intentie voor de meditatie, De Sankalpa: dit is een korte positieve intentie die zich richt op een probleem dat je wilt oplossen. Bijv. “ik leef in het hier en nu” Dit herhaal je drie keer, vanaf dan is dat je sankalpa totdat het is opgelost, daarna kies je een nieuwe. Vervolgens begint een geleide rotatie door het lichaam. Vervolgens krijg je ademhalingswerk, daarna ga je dingen visualiseren. Vervolgens herhaal je nog driemaal je sankalpa en kom je langzaam terug in je lichaam.

Stoelyoga

Stoelyoga is een milde vorm van yoga. Je voert de oefeningen uit met een stoel. Sommige oefeningen zijn zittend, of gebruik je de stoel als ondersteuning. Het is goed voor je balans, spierkracht, flexibiliteit en reflexen. Het stimuleert de organen, het zenuwstelsel en de bloedsomloop, wat zorgt voor een goede gezondheid. Je lichaam krijgt meer vitaliteit, je kunt soepeler bewegen en blessures herstellen gemakkelijker.

Stoelyoga is voor iedereen. Er zijn geen gecompliceerde of complexe oefeningen en de vorm is geschikt voor alle leeftijden. Yogahoudingen, meditatie, adem- en ontspanningsoefeningen laten je op een andere manier in beweging komen dan je tot nu toe gewend bent. Maar altijd op je eigen niveau en binnen de grenzen van jouw eigen (eventuele) grenzen.

Reageert jouw lichaam door slijtage of blessures anders dan je gewend bent? Dan is dit een nieuwe manier van bewegen om de balans te vinden, zwel fysiek als mentaal. Ook al is stoelyoga de zachtste vorm van yoga: de oefeningen hebben wel degelijk een positieve invloed op je lichaam:

Soepelere spieren en gewrichten.
Je leert spanningen loslaten
Je verbetert concentratie en motoriek

Bij stoelyoga zijn een groot aantal Hatha houdingen naar de stoel ‘vertaald’. Er zijn enkele oefeningen die voor, naast of achter de stoel worden beoefend. Bijvoorbeeld een balans oefening waarbij je de stoel als ondersteuning kunt gebruiken. Stoelyoga kan gevolgd worden bij Yogamel in de studio maar ook aan huis. Bel gerust als je vragen hebt, er zijn veel verschillende opties en wensen bespreekbaar.

Kinderyoga

Juist in deze roerige tijd is het voor kinderen belangrijk maar ook heel fijn om samen te zijn. Met Yoga leren kinderen omgaan met zichzelf en de buitenwereld. Op spelenderwijs leren in balans te komen, leren te ontspannen. Aandacht met elkaar en voor elkaar. Soms lekker gek doen, afwisselend met leren genieten van echte rustmomentjes. Heel waardevol om een stevige basis te creëren waar ze hun hele leven van kunnen profiteren.

Wanneer: YogaMel geeft in het voor- en najaar kinderyoga voor kinderen van 5 t/m 11 jaar Dit wordt in blokken van 5 weken gegeven.

Hoe ziet kinderyoga eruit? Elke les is anders, maar altijd met spel, samenwerken, samen delen, thema’s zoals de seizoenen, feesten, dieren, de natuur, komen aan bod. Op spelenderwijs met de ademhaling leren omgaan is ook een onderdeel.

Positieve effecten van kinderyoga zijn: ontwikkelen van zelfvertrouwen, creativiteit, lichaamsbewustwording, sociaal emotionele vaardigheden worden ontwikkeld. Maar als kind lekker zichzelf mogen zijn in een leuke gezellige omgeving vind ik een van de belangrijkste positieve effecten. Door al de leuke soms uitdagende, speelse houdingen zijn de kinderen lekker in beweging en werken aan een soepel, fit lijf.

Praktische info: Een blok is 5 lessen. Bij veel belangstelling volgt evt. een 2e blok per seizoen. De groep bestaat uit minimaal 5 en maximaal 10 kids. Gemakkelijk zittende kleding is belangrijk – dus rekbaar en zacht- tijdens de les worden de sokken uitgedaan.

Wanneer: dinsdag en of donderdag (waar de meeste kids kunnen, die dag wordt het)
Tijdstip: 16:00 tot 17:00
Voorjaar: elk jaar wordt de datum vastgesteld in de periode Maart-april- mei
Najaar: wordt elk jaar rond sept- okt-nov een blok van 5 lessen gepland

Kosten: strippenkaart van 5 lessen 50 euro
Aanmelden: d.m.v. een mail te sturen naar yogamelhaaren@gmail.com vermeld de naam en achternaam van het kind, en waar het op school zit. Geef voorkeur van dag aan (dinsdag of donderdag) Bij 5 aanmeldingen gaat de kinderyoga door.

Tarieven

Tarieven Yoga

Yogamel werkt met strippenkaarten van 10 lessen.
De kaart is 14 weken geldig, tenzij er vanuit YogaMel een vrije dag of vakantie is dan komen deze dagen bovenop de 14 weken uiteraard. Voor een strippenkaart betaal je €125,- en deze mag per bank, contant of per betaalverzoek betaald worden.

Rekeningnummer

Wanneer u de kosten wilt overmaken:
NL43 RBRB 0706 3418 13

Tarieven Kinderyoga

Strippenkaart voor kinderyogalessen zijn €50,- voor 5 lessen. Er worden jaarlijks twee blokken van 5 kinderyogalessen gegeven. Bij veel animo kan er altijd een blok bijkomen. De betaling van de kinderyogakaarten mag per bank, contant, per betaalverzoek

Privélessen

Privéles is los te boeken in overleg qua dag en tijd. Kosten zijn: 60 minuten = 40euro,
90 min.= 60 euro

Het Rooster

Tijden/Dagen Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag
10:00 - 11:15 - - - Yin/Yang -
10:30 - 11:45 Yin/Yang - - - -
- - - - -
19:00 - 20:15 - - - - Yoga Nidra
19:30 - 20:45 Ying/Yang - Yin* Yin/Yang -
19:45 - 21:00 - - - - -
20:30 - 21:45 - Yin/Yang - - -

*Tijdens de warme dagen in het voorjaar, tot dat het te koud wordt zijn er werkelijks buitenlessen. Dit word wekelijks gecommuniceerd via de sociale media!

Routebeschrijving Contact