Vakantie yogamel :  10-13 september

                                      8-20  november

Eindejaarssluiting.     17-12 t/m 4 december

Hieronder volgen wat data die je in je agenda kunt zetten:

Dagen Tijden
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Zaterdag
Vrijdag
Zondag
Maandag
9:00 - 10:15 19:00 - 20:15 20:30 - 21:45 Yang/Yin Yang/Yin 10:00 - 11:15 Yoga Nidra* Yin Yang/Yin 19:45 - 21:00
Yang/Yin Yang/Yin

 *Tot 20:00

Aanbod

Uitleg over het aanbod van de lessen:

Er zijn veel verschillende vormen van yoga, ze hebben allemaal verschillende namen en de ene vorm heeft bijvoorbeeld meer uitwerking op spierkracht ontwikkelen terwijl de andere vorm meer gericht is op verlenging van spieren. Of weer anders is dat er nauwkeurig gelet wordt op hoe je de houding zo “perfect” mogelijk uitvoert, met de juiste “uitlijning”. En natuurlijk is het gebruik van de ademhaling bij de ene vorm meer centraal gesteld dan bij een andere yogavorm.  Ik zal er een aantal toelichten hieronder. In mijn lessen wil ik een combinatie maken van verschillende vormen, om op die manier van alles de voordelen voor jezelf te ondervinden.  Alleen als er in het rooster yinles staat zal dit ook echt specifiek gegeven worden, om zoveel mogelijk resultaat uit de yinoefeningen te halen. Dit geldt ook voor de yoga-nidrales, dit is een vorm die je als specifieke les moet geven en volgen.  Ik zou zeggen probeer het gewoon en ervaar wat het met je doet. Nu volgt er uitleg over een aantal vormen van yoga:

Hatha Yoga Vinyasa Yoga

Het woord Hatha bestaat uit twee delen, HA= zon, mannelijk en vurig. THA= maan, vrouwelijk en kalmerend.

Hatha yoga bestaat uit vier onderdelen: 1. De asana’s (zijn de houdingen) 2. Ademhalingsoefening (pranayama) 3. Gebruik van de banda’s en Mudra’s (Kriya en Kundalini) 4. Meditatie (transcendente oefening/ samadhi

Een goed boek over hatha: “de Hatha Yoga Pradipika” Hierin staat de basis van de Hatha yoga beschreven.

Het doel van Hatha yoga is lichaam en geest verbinden d.m.v. de ademhaling.  In contact komen met jezelf en het bereiken van eenheid tussen lichaam en geest. Dit zorgt voor rust en harmonie. Bij Hatha yoga leer je om lang in een houding te blijven. Hierdoor leer je om op comfortabele manier in meditatie houding te kunnen blijven. Dit was van oorsprong het doel van de yogahoudingen, je lichaam soepel maken om lang en comfortabel in meditatie te kunnen blijven.

De yogalessen worden afgesloten met een savasana (eindontspanning) en een meditatie. Ook horen er ademhalingsoefeningen bij.

Yin Yoga

Dit is een meer fysieke vorm van yoga waarbij je leert te bewegen op het ritme van jouw ademhaling. Bij vinyasa yoga voer je houdingen uit die met elkaar verbonden worden door een vloeiende overgangshouding (de vinyasa) waarbij ook steeds gelet wordt op de juiste manier van in en uitademing. Voordelen van Vinyasa yoga; je bent in beweging, je wordt flexibeler door de houdingen maar je conditie neemt ook toe. Je lichaam wordt gereinigd doordat je bloedsomloop op gang komt, je gaat zweten! Dus de afvalstoffen kunnen je lichaam uit. Direct worden ook je spieren en organen beter doorbloedt, waardoor verschillende spierklachten kunnen verminderen of verdwijnen. Ook hierbij worden ademhalingsoefeningen gedaan en meditaties. Een goede ademhaling en meditatie zorgt voor rust ontspanning en positieve energie. Je zult je lekkerder in je vel voelen.

Paul Grilley is de grondlegger van Yin Yoga. Yin Yoga richt zich op statische houdingen die lang aangehouden worden, tot wel 5 min. Het is een passieve vorm maar wil niet zeggen dat het niet intensief is. Gewrichten en bindweefsel versoepelen, ontspannen en versterken. Het is de bedoeling dat je je spieren helemaal ontspant, om zo in de houding te komen. Het bindweefsel wordt gerekt, en maakt op die manier collageen aan, en wordt steviger. Maar ook heel belangrijk te weten is dat bij Yin Yoga het bindweefsel hyaluronzuur aanmaakt! Dus een natuurlijke verjongingskuur  Wanneer men last heeft van artrose is Yin Yoga een hele mooie manier om minder pijn en last te hebben.  Daar waar artsen hyaluronzuur in de gewrichten moeten spuiten tegen de last, helpt Yin Yoga op een natuurlijke manier de klachten verlichten of verhelpen. Gewrichten worden soepeler, steviger en/of rekbaarder daar waar nodig.

Tarieven

Yogamel werkt met een strippenkaart. Een strippenkaart is voor 10 strippen, dus 10 lessen. De strippenkaart is 14 weken geldig en is exclusief vakanties van YogaMel. Voor de strippenkaart betaal je €100,-. Dit kun je contant betalen of overmaken naar onderstaand rekeningnummer;

NL43 RBRB 0706 3418 13

Yoga Nidra

Dit is een oude yogavorm die lijkt op slapen, maar waarbij je niet in slaap valt. In de 20e eeuw bracht Satyananda Saraswati deze vorm onder de aandacht en heeft Yoga Nidra vormgegeven zoals die nu nog gegeven wordt. Je bent juist meer alert dan wanneer je wakker bent! Tijdens yoga Nidra combineer je visualisatie met intenties, ademhalingsoefening, en bodyscan. Bij zeer uitgebreide yoganidra sessies worden ook de chakra’s meegenomen. Yoga Nidra is een goede manier om te ontspannen, 1 uur yoganidra kan aanvoelen als 4 uur slaap.

Voordat de yoganidra oefening begint worden er een aantal houdingen gedaan om op die manier al wat tot jezelf te kunnen komen, je lichaam wat te bewegen en je ademhaling onder controle te krijgen. Vervolgens worden er bewustzijnsoefeningen gedaan. Daarna maak je je intentie voor de meditatie, De Sankalpa: dit is een korte positieve intentie die zich richt op een probleem dat je wilt oplossen. Bijv. “ik leef in het hier en nu” Dit herhaal je drie keer, vanaf dan is dat je sankalpa totdat het is opgelost, daarna kies je een nieuwe.

Vervolgens begint een geleide rotatie door het lichaam. Vervolgens krijg je ademhalingswerk, daarna ga je dingen visualiseren.

Vervolgens herhaal je nog driemaal je sankalpa en kom je langzaam terug in je lichaam.

 

Home

Welkom

YogaMel

Aanbod

Contact

Wat is Yoga

Voor wie is Yoga

Voordelen van Yoga

Yogastudio

Over mij

Praktische informatie

Stijlen

Tarieven

Rooster

©Copyright 2017

Melanie Verhagen
All Rights Reserved
http://one.me/nlabbdgm